Bekijk Oud-wielrenner Lance Armstrong AFP Gisteravond barstte de bom: USADA, het Amerikaanse antidopingagentschap, maakte bekend wat 26 getuigen, onder wie 11 oud-ploegmaten, hebben verklaard over het dopinggebruik van Lance Armstrong. Hij was de spil in het succesvolste dopingprogramma uit de geschiedenis. Te gast is Heleen Crielaard, hoofd sponsoring van de Rabobank.
Luchtig
De gevolgen van het grootste bedrog in de sportgeschiedenis zijn enorm. Het gisteren verschenen rapport van ruim 1000 pagina's onttroont Lance Armstrong definitief als sportheld.
Lance Armstrong reageerde luchtig op de verklaringen van Levi Leipheimer en andere voormalig ploeggenoten bij de US Postal-ploeg. Hij meldde op Twitter dat hij onaangedaan is en hij verwees naar het 15-jarig bestaan van zijn organisatie tegen kanker.
Angst
Zijn advocaat Tim Herman typeert het dossier van USADA als "een eenzijdig, door de belastingbetaler gefinancierd tabloid, waarin oude, reeds weerlegde en ongefundeerde aanklachten worden herkauwd". Het dossier is volgens Herman opgesteld door "messenslijpers en serievervolgers en is vooral gebaseerd op getuigenissen onder dwang, aantrekkelijke deals en door angst gevoede verhalen".
Rabobank
Ook voor de Nederlandse wielerwereld heeft de zaak consequenties, want de Amerikaanse renner Leipheimer verklaarde onder ede dat ook de Rabobank-ploeg tussen 2002 en 2005 een dopingprogramma had.
De huidige leiding van Rabobank neemt geen afstand van die bekentenis. "Het management heeft kennis genomen van de uitkomsten van het USADA-rapport en met name van de bekentenis van Levi Leipheimer. Die bevestigen nogmaals dat het wielrennen in een zeer moeilijke periode zit, vooral door het verleden", meldt de Nederlandse ploeg. De ploeg lijkt aan te sturen op een 'generaal pardon' voor zondaars uit het verleden.
Theo de Rooij, oud-manager van de Rabobank-ploeg, zegt ondertussen niets te weten van een dopingprogramma. "Dat is mij niet bekend. Ik heb me daar als renner en als manager niet mee beziggehouden."
Vragen en/of opmerkingen? Mail de makers: Menno.de.Galan@Nieuwsuur.nl en/of Jan.van.Loenen@Nieuwsuur.nl

»
»
»