Minderheidskabinet zonder SP

Tweede kamer Bekijk Tweede kamer Sisyfus

Het is bijna campagnetijd. De vijfde keer in tien jaar tijd. De politieke stabiliteit is ver te zoeken en de versplintering van het parlement neemt toe. De tijd dat politici van twee partijen een ruim meerderheidskabinet konden vormen is voorbij. Hoe moeilijk wordt het om na 12 september een coalitie te smeden? Of koerst Nederland weer af op een minderheidskabinet? Nieuwsuur vraagt het de lijsttrekkers van bijna alle partijen. De SP zal sowieso niet meedoen.

Lees alles over de komende verkiezingen in het dossier Nederland Kiest.

'Dat ga ik niet doen', aldus SP-leider Emile Roemer. 'Of je doet mee, of je doet niet mee'. Roemer zegt dat hij een gedoogkabinet nooit wat gevonden heeft. 'Omdat je één partij op een plek zet waar ze kan roepen en schreeuwen wat ze wil maar die je nooit ter verantwoording kunt roepen'.

Wilders

PVV-leider Wilders wil juist graag weer gedogen, en denkt dat dit een reële optie is. 'Ik realiseer me ook dat heel veel partijen de PVV uitsluiten. Maar ik weet ook, daarvoor loop ik lang genoeg rond, dat de politieke werkelijkheid op 13 september een hele andere kan zijn dan 12 september'. Wilders stelt dat bij de vorige verkiezingen ook niemand verwachtte dat de PVV zou gaan gedogen. 'Wij gaan er nog steeds voor'.

Stevig

De roep om nu een stevig kabinet te vormen klinkt in heel Nederland. Maar volgens de peilingen zijn er misschien wel vijf of zes partijen nodig om een coalitie te vormen. En hoe stabiel is dat?

Lijsttrekkers

Hoe kijken de lijsttrekkers van de partijen hier tegenaan? Nieuwsuur spreekt onder meer met SP-leider Roemer over de vraag of de SP mee zou willen werken aan een minderheidskabinet, en over de ambities van PVV-leider Wilders.

NB

De volledige interviews met bijna alle lijsttrekkers zijn vanaf volgende week te zien op NOS politiek24.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker Nynke.de.Zoeten@Nieuwsuur.nl.

Andere onderwerpen van maandag 6 augustus 2012

Dit onderwerp is onderdeel van... Uitzending: maandag 6 augustus 2012

VIDEO

Minderheidskabinet zonder SP

Het is bijna campagnetijd. De vijfde keer in tien jaar tijd. De politieke stabiliteit is ver te zoeken en de versplintering van het... parlement neemt toe. De tijd dat politici van twee partijen een ruim meerderheidskabinet konden vormen is voorbij. Hoe moeilijk wordt het om na 12 september een coalitie te smeden? Of koerst Nederland weer af op een minderheidskabinet? Nieuwsuur vraagt het de lijsttrekkers van bijna alle partijen. De SP zal sowieso niet meedoen.

MEEST BEKEKEN VIDEO'S