Tofik Dibi gaat de strijd aan

Tofik Dibi wil lijsttrekker van GroenLinks worden Bekijk Tofik Dibi wil lijsttrekker van GroenLinks worden ANP

Tofik Dibi is kandidaat voor het lijsttrekkersschap van GroenLinks. Hij denkt meer dan de huidige tien zetels te kunnen halen, zei hij tijdens een persconferentie. Nieuwsuur was erbij. In de studio reageert Herman Meijer, oud-partijvoorzitter van GroenLinks.

Op dit moment heeft GroenLinks tien zetels in de Tweede Kamer, maar in de peilingen staat de partij op verlies.

Stijl

Dibi stelt dat hij zich kandidaat stelt omdat hij de partij groter kan maken dan Jolande Sap. "Ik zou dat nooit hebben gedaan als ik niet had gedacht dat ik de partij groter zou kunnen maken dan niet alleen onder Jolande Sap, maar onder iedereen," aldus Dibi tijdens zijn toelichting. Het verschil met haar zit hem niet in de idee├źn, vertelde Dibi, maar in de stijl. "Ik ben onorthodoxer, minder conventioneel dan Sap."

Volgens Dibi slaagt GroenLinks er onder partijleider Jolande Sap onvoldoende in om mensen te raken. De "oude vergrijsde economie'' is volgens hem vastgeroest. "Het is tijd voor een nieuwe groene economie'', aldus Dibi in een eerdere verklaring.

Ledenraadpleging

Jolande Sap zei vorige week dat ze een ledenraadpleging wil wanneer er meer kandidaten zijn voor het lijsttrekkerschap. Die raadpleging zou via internet plaatsvinden. De verkiezing is waarschijnlijk in de eerste week van juni, een paar weken voor het partijleiderschap van GroenLinks.

Tofik Dibi

Tofik Dibi (31) zit sinds 2006 in de Tweede Kamer. Deze kabinetsperiode is hij verantwoordelijk voor de dossiers strafrecht, veiligheid, jeugd en gezin en integratie. Eerder hield Dibi zich vooral bezig met onderwijs. In 2008 werd hij uitgeroepen tot Politiek Talent van het Jaar.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de makers: Karel.Ornstein@Nieuwsuur.nl en/of Reijer.Zwaan@Nieuwsuur.nl, of volg Reijer op Twitter: @ReijerZwaan.

Dit onderwerp is onderdeel van... Uitzending: maandag 14 mei 2012

VIDEO

• video Tofik Dibi gaat de strijd aan Gisteren bevestigde Tofik Dibi dat hij kandidaat is voor het lijsttrekkerschap van GroenLinks. Hij denkt meer... dan tien zetels te kunnen halen.
  • video Dibi wil lijsttrekker worden van GroenLinks Tweede Kamerlid Tofik Dibi wil lijsttrekker worden van GroenLinks. Hij gaat de strijd aan met Jolande Sap
  • video 'Het rommelt in de fractie van GroenLinks' Het leek rustig in de fractie van GroenLinks nadat fractieleider Jolande Sap het wandelgangenakkoord had... gesteund. Nu Tofik Dibi zich kandidaat heeft gesteld voor het fractievoorzitterschap lijkt de onrust toch weer terug, meent politiek redacteur Xander van der Wulp.

Audio

• Joost Vullings: als dit Dibi's hoofdpunt wordt, gaat het niet om inhoud, maar om de stijl GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi gaat de strijd aan om het lijsttrekkerschap met Jolande Sap. Vanmiddag zal hij zijn kandidatuur... toelichten. Politiek redacteur Joost Vullings blikt alvast vooruit.

MEEST BEKEKEN VIDEO'S