Burgemeester weigert uitzetten vluchteling

Bekijk   hetkontakt.nl

Burgemeester Els Boot van Giessenlanden verbiedt de politie mee te werken aan de uitzetting van een vluchteling uit haar gemeente. Volgens de burgemeester kan het gezin van de man niet functioneren zonder de vader. Els Boot licht haar besluit vanavond toe in de studio.

Het gaat om een 45-jarige Afghaanse vluchteling die ruim 14 jaar in Nederland verblijft. De man krijgt ondanks veelvuldige verzoeken van de lokale politiek in Giessenlanden geen toestemming om in Nederland te blijven. De overige gezinsleden, zijn vrouw en vier kinderen, hebben wel een verblijfsvergunning.

De Afghaan heeft de zogenaamde 1F-status, wat betekent dat hij wordt verdacht van oorlogsmisdaden.

'Zorgplicht'

Volgens burgemeester Boot van Giessenlanden kunnen de gezinsleden niet zonder hun vader, omdat de moeder ernstig ziek is. Zij kan niet voor de kinderen zorgen, zegt de burgemeester. "Ik ben als burgemeester gehouden aan mijn zorgplicht voor elke inwoner," aldus de burgemeester. "Ik kan niet met de handen op de rug een dergelijk drama in mijn gemeente afwachten. Daarnaast staan de inwoners van Hoogblokland vierkant achter het goed geïntegreerde gezin. Ik heb dan ook alle reden om mij ernstige zorgen te maken over wat een uitzetting teweeg zal brengen in de gemeenschap."

1F-status

Minister Leers heeft de burgemeester vrijdag in een brief laten weten geen reden te zien om de vader een verblijfsvergunning te geven, omdat anderen prima in staat zouden zijn om de zorg voor de ernstig zieke vrouw op zich te nemen.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker: Ad.van.Oosten@Nieuwsuur.nl, Twitter @AdvanOosten.

Dit onderwerp is onderdeel van... Uitzending: maandag 26 maart 2012

VIDEO

Burgemeester weigert uitzetten vluchteling

Burgemeester Els Boot van Giessenlanden verbiedt de politie mee te werken aan de uitzetting van een vluchteling uit haar gemeente.... Volgens de burgemeester kan het gezin van de man niet functioneren zonder de vader. Els Boot licht haar besluit vanavond toe in de studio.

Audio

• Raad Giessenlanden: stuur Afghaan niet weg De voltallige gemeenteraad van Giessenlanden roept minister Leers op om een Afghaanse asielzoeker uit die gemeente niet uit te... zetten. De burgemeester van de gemeente Giessenlanden heeft de minister herhaaldelijk, tevergeefs, gevraagd om de man niet uit te zetten. Het is vooral de VVD-fractie die zich druk maakt om de man en zijn gezin. Aan de telefoon fractievoorzitter Bert Snoek van de VVD in Giessenlanden.

MEEST BEKEKEN VIDEO'S

• » Geld verdienen op de social media Nederlandse, jonge Youtube-celebrities Kelvin Boerma en Peter de Harder, beter bekend als de... 18 mei 2013, 536 keer afgespeeld
  • » Flexwerk is minder gezond Een flink aantal werkende Nederlanders heeft geen vaste baan, maar werkt op basis van een tijdelijk... 17 mei 2013, 235 keer afgespeeld
  • » "Bulgaarse fraudezaak zelf oplossen" Het Bulgaarse misbruik van Nederlandse toeslagen bewijst dat er wel degelijk een probleem is met... 17 mei 2013, 210 keer afgespeeld