Bekijk Alex Brenninkmeijer Nieuwsuur - Jan van Loenen Heeft de Inspectie vaker gefaald? Nieuwsuur spreekt met de Nationale Ombudsman, met de ouders van baby Jelmer en met hun advocaat. Ook een gesprek met mr. Pieter van Vollenhoven. Hij heeft spijkerharde kritiek op de onderzoeken van de Inspectie en vindt dat de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dit soort onderzoeken moet doen.
Het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Inspectie voor de Gezondheidszorg hebben op 'schokkende wijze gefaald' in het ophelderen van de omstandigheden rondom de operatie van baby Jelmer. Dat concludeert de Nationale Ombudsman, Alex Brenninkmeijer.
'Kil, afstandelijk en zelfs berekenend'
De opstelling van het UMCG komt op mij over als kil, afstandelijk en zelfs berekenend', aldus ombudsman Brenninkmeijer. Over de IGZ zegt hij: 'deze ernstige vorm van disfunctioneren ben ik in mijn jarenlange ervaring met het reilen en zeilen van de overheid niet eerder tegengekomen.'
Oorzaak?
In 2007 kreeg baby Jelmer een hersenbeschadiging na een darmoperatie in het UMCG. Hij is daardoor zwaar geestelijk en lichamelijk gehandicapt. De ouders willen precies weten wat de oorzaak is van de hersenbeschadiging, maar het UMCG en de IGZ geven geen opheldering.
Onder de maat
Het radioprogramma Argos bracht dit verhaal in juli dit jaar onder de aandacht van de Nationale ombudsman. Het doel van het onderzoek van de ombudsman was het vaststellen van de feiten. Brenninkmeijer: 'Maar zelfs de informatie die ik kreeg was onder de maat.'
Excuus
De Nationale ombudsman doet het UMCG én de IGZ afzonderlijk de aanbeveling om op zeer korte termijn de ouders alle gevraagde informatie alsnog te geven, hen excuses aan te bieden en een gepaste compensatie te bieden.
Van Vollenhoven
Als je als ouder echt wilt weten wat er gebeurd is, dan geeft de Inspectie volgens oud-voorzitter van de Onderzoeksraad, Pieter van Vollenhoven, lang niet alle antwoorden: "Als je de waarheid wilt weten, kun je beter naar de Onderzoeksraad voor Veiligheid gaan dan de Inspectie, omdat de Inspectie daar niet het geëigende instrument voor is".
"De Inspectie is de toezichthouder, en kijkt naar de regelgeving en de naleving daarvan. En de inspectie kan optreden als verlengstuk van het Openbaar Ministerie, bij de beantwoording van de schuldvraag", zegt Van Vollenhoven "Maar ze worden altijd geconfronteerd met hun eigen reilen en zeilen en waarom ze dingen niet eerder hebben gezien als toezichthouder."
Lees hier de verklaring van het UMCG over het rapport van de ombudsman
Lees hier de reactie van het IGZ
Vragen en/of opmerkingen? Mail de makers: Jan van Loenen (Jan.van.Loenen@Nieuwsuur.nl), Jane van Laar (Jane.van.Laar@Nieuwsuur.nl) of Guido van Ophoven (Guido.van.Ophoven@Nieuwsuur.nl)

video
video
video
»
»
»