Kritiek rechter op minimumstraffen

Rechtbank Bekijk Rechtbank Nieuwsuur

Minimumstraffen voor recidivisten zijn een grote aantasting van de rechtspraak. Dat schrijft rechter Fred Salomon vandaag in De Volkskrant.

Het kabinet wil dat er minimumstraffen komen voor criminelen die voor de tweede keer hetzelfde misdrijf begaan. Nu zijn alleen maximumstraffen vastgelegd in de wet.

Scheiding

Volgens Salomon is het voornemen van het kabinet een schending van de scheiding tussen wetgever en rechterlijke macht. "Dit wetsvoorstel druist in tegen een wezenlijk onderdeel van onze rechtsstaat," schrijft hij. Als het kabinet daadwerkelijk minimumstraffen invoert, stopt Salomon als rechter. "Niet dat het kabinet hiervan wakker zal liggen. Maar ik zal geen rustige nacht meer hebben als ik hier in meega. En dat wil ik mijzelf niet aandoen."

Complex

In zijn stuk stelt Salomon dat rechtspraak een complexe aangelegenheid is, waarbij veel aspecten een rol spelen. "Een eerdere veroordeling is een belangrijke, maar dus niet de enige factor. Ook de psychische gesteldheid van de dader en zijn rol bij het misdrijf kunnen bij het bepalen van de straf een belangrijke rol spelen."

Eerder deze maand schreef de Raad voor de Rechtspraak al dat de maatregel niet tot minder recidive zal leiden.

Tussenvorm

Salomon vraagt zich af waarom niet is gekozen voor een tussenvorm, waarbij het Openbaar Ministerie in specifieke gevallen een vastgelegde strafeis uitspreekt. De rechter kan dan alsnog, onafhankelijk, tot een uitspraak komen. Als die uitspraak lager uitvalt dan de eis, moet de rechter zich hoe dan ook verantwoorden - waarmee volgens Salomon de boodschap duidelijk is, maar het rechtssysteem niet wordt aangetast.

Vanavond in Nieuwsuur een gesprek met rechter Fred Salomon.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker, Ad van Oosten: Ad.van.Oosten@Nieuwsuur.nl.

Andere onderwerpen van dinsdag 12 juli 2011

Dit onderwerp is onderdeel van... Uitzending: dinsdag 12 juli 2011

MEEST BEKEKEN VIDEO'S