De oudste moeder van Nederland

Tineke Geessink (63) beviel vandaag van een dochter. Bekijk Tineke Geessink (63) beviel vandaag van een dochter. Hayo Deinum

Vanochtend om 09:48 uur is in het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) baby Meagan geboren. Meagan is de dochter van Tineke Geessink, de 63-jarige vrouw uit Harlingen die vorige maand in de publiciteit kwam, als oudste zwangere vrouw van Nederland. De baby kwam via een keizersnede ter wereld. Moeder en dochter maken het goed.

Donor

Geessink werd zwanger na een IVF-behandeling in een Italiaanse kliniek. Om de baby te kunnen maken werd gebruik gemaakt van een donor-eicel en donorzaad. Daardoor is het kind genetisch niet verwant aan Tineke Geessink.

Consternatie

Voorafgaand aan de bevalling heeft Geessink haar keuze om zwanger te worden toegelicht. Ze begrijpt de consternatie, die is ontstaan na het bekend worden van haar zwangerschap. "Ik aanvaard de consequenties," aldus Geessink. "Maar mijn kinderwens gaat zo diep, dat ik dit er allemaal voor over heb. Niemand weet van te voren hoe oud je wordt. Ik hoop dat mijn dochter en ik nog heel lang van elkaar kunnen genieten." Tineke Geessink hoopt dat haar dochter in alle rust kan opgroeien.

Discussieer mee over moederschap op hogere leeftijd: Medisch wonder of medische waanzin?

'Het gaat om leven, niet om dood'

De Italiaanse gyneacoloog Severino Antinori is de arts die Tineke Geessink bezocht om zwanger te worden. Hij verwacht dat hij Nederlandse artsen aan zijn kant zal krijgen. "Dit is belangrijk; het gaat hier wel om leven, en niet om dood," aldus Antinori, die naar eigen zeggen duizenden zwangerschappen heeft begeleid. Voor Antinori ligt de levensgrens voor het moederschap rond 63 jaar; critici vinden dat dat veel lager moet zijn, rond 45 jaar.

Vanavond in Nieuwsuur een reportage over deze medisch bijzondere zwangerschap. Nieuwsuur spreekt met Tineke Geessink, en met de Italiaanse gyneacoloog Severino Antinori.

Vragen en/of opmerkingen? Mail de redacteur, Martijn Bink: Martijn.Bink@NOS.nl.

NB

Over het verhaal van Geessink en haar dochtertje wordt een documentaire gemaakt. Programmamaker en NOS-journalist Martijn Bink, een aangetrouwde neef van Geessink, maakt die film. Hij gaat in de documentaire op zoek naar het antwoord op de vraag wat zijn tante beweegt en wat de gevolgen zijn van haar besluit. Na voltooiing wordt de documentaire uitgezonden door HUMAN.

Andere onderwerpen van maandag 21 maart 2011

Dit onderwerp is onderdeel van... Uitzending: maandag 21 maart 2011

VIDEO

De oudste moeder van Nederland

Vanochtend om 09:48 uur is in het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) baby Meagan geboren. Meagan is de dochter van Tineke Geessink,... de 63-jarige vrouw uit Harlingen die vorige maand in de publiciteit kwam, als oudste zwangere vrouw van Nederland. Nieuwsuur spreekt met Geessink en met haar Italiaanse gynaecoloog.

MEEST BEKEKEN VIDEO'S